Jak zorganizować wesele? Najczęściej zadawane pytania

Wesele to wyjątkowa okazja, która zdecydowanie zasługuje na wyjątkową oprawę. Zebraliśmy pytania o organizację wesela, które najczęściej zadają Młode Pary. Sprawdź, od czego zacząć i na co zwrócić największą uwagę, aby Wasze przyjęcie było jedyne w swoim rodzaju.

Organizacja wesela krok po kroku

Organizacja wesela może być nie lada wyzwaniem. Przyszłe małżeństwo zazwyczaj ma już w głowach konkretną wizję idealnego przyjęcia i naturalnie chcą, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Czasem okazuje się, że realizacja pomysłu nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać i nie wszystko idzie, jak z płatka. Ogrom spraw, które trzeba odpowiednio zaplanować może na samym początku nieco przytłaczać. Jednak uspokajamy, wiele par już przez to przechodziło i efekt był rewelacyjny – z pewnością w Waszym przypadku będzie tak samo ;) Logistyka całego wydarzenia nie powinna przyćmić faktu, że w weselu chodzi przede wszystkim o dobrą zabawę i piękne wspomnienia na całe życie.

 

Aby ułatwić Wam organizację wesela i w miarę możliwości zmniejszyć stres z nią związany, odpowiedzieliśmy na najczęściej zadawane pytania o przyjęcia ślubne. Zapoznajcie się z naszym krótkim poradnikiem weselnym i rozpocznijcie przygotowania!

1. Kiedy zacząć organizację wesela?

W przypadku organizacji wesela warto stosować się do zasady – im szybciej ją rozpoczniecie, tym lepiej. Z reguły kwestie związane z rezerwacją sali, cateringiem, atrakcjami, oprawą muzyczną najlepiej rozpocząć z wyprzedzeniem ok. 1,5-2 lat, a najpóźniej rok przed planowanym przyjęciem. Trzeba mieć świadomość, że w niektórych przypadkach potrzeba więcej czasu, aby zgrać ze sobą terminy ślubu kościelnego, wynajmu sali oraz zespołu/DJ. Im szybciej rozpoczniecie planowanie, tym większa szansa, że uda Wam się zarezerwować wymarzone miejsce na wesele.

2. Od czego zacząć organizację wesela?

Organizację przyjęcia najlepiej zacząć od rezerwacji sali bankietowej. Następnie do wolnych terminów w lokalu, należy przyrównać terminarz wybranego zespołu / DJ.

3. Co powinien obejmować budżet weselny?

Standardowo budżet weselny powinien obejmować:

  • ubiór (suknia, garnitur, biżuteria) – to w czym pojawimy się na przyjęciu weselnym,
  • transport – samochód dla pary młodej, rodziców i świadków,
  • transport dla gości – do kościoła, z kościoła na salę, po weselu do domu,
  • opłaty związane ze ślubem kościelnym i/lub cywilnym,
  • dekoracje, bukiet ślubny,
  • catering (menu, alkohol, dekoracje – czasami są już w cenie),
  • oprawa muzyczna wesela (trzeba ustalić w jakich godzinach zespół/DJ będzie grać i dopytać się o ewentualne dopłaty za przedłużenie),
  • fotograf / kamerzysta,
  • atrakcje weselne (np. fotobudka, barman, napis LOVE, balony LED),
  • winietki na stoły, zaproszenia, podziękowania dla gości.

4. Jak wybrać salę weselną?

Przy wyborze sali weselnej należy wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące kwestie:

  • jakość serwowanych potraw – z pewnością zależy Wam, żeby przyjęcie było idealne pod każdym względem. Oprawa kulinarna to jeden z najważniejszych aspektów wesela, dlatego należy zadbać o to, by serwowane dania były jak najwyższej jakości i uwzględniały indywidualne potrzeby gości (np. opcje wegetariańskie lub wegańskie),
  • wielkość sali weselnej – dopasowana do planowanej liczby gości, aby zapewnić weselnikom swobodną i bardzo komfortową zabawę,
  • aranżacja / styl wykonania sali weselnej (np. nowoczesny, ludowy itp.) – jeśli wybraliście konkretny motyw przewodni przyjęcia weselnego, zadbajcie o to, by wystrój wybranej sali był z nim spójny. Do niego należy odpowiednio dopasować także kolorystykę i rodzaj dekoracji weselnych.

 

wnętrze sali weselnej w Karczmie Rajcula
Sala weselna w Karczmie Rajcula

 

5. O co warto zapytać właściciela przed rezerwacją sali weselnej?

Decyzji o rezerwacji sali weselnej nie powinniśmy podejmować pod wpływem chwili, bazując wyłącznie na dobrym, pierwszym wrażeniu. Z własnego doświadczenia wiemy, że najczęstszym błędem Par Młodych jest kierowanie się tylko wystrojem i wyglądem sali weselnej, nie zwracając uwagi na menu oraz dodatkowe, ukryte koszty organizacji przyjęcia.

 

Nieprzyjemnych niespodzianek i dodatkowych kosztów możecie uniknąć, dzięki doprecyzowaniu kilku istotnych kwestii. Oto pytania, które warto zadać właścicielowi lokalu przed podjęciem ostatecznej decyzji o jego wynajmie:

  • Jaki jest koszt od gościa na weselu?
  • Czy w sali jest klimatyzacja?
  • Ilu kelnerów będzie obsługiwać przyjęcie?
  • Co obejmuje cena za wynajem sali? (czy wliczone są dekoracje, kwiaty, pokrowce na krzesła, itd.)
  • Do której godziny może trwać wesele?
  • Czy w sali są udogodnienia dla niepełnosprawnych? (Jeśli jest taka potrzeba)
  • Czy sala ma własny węzeł sanitarny?
  • Czy jest ogródek letni?
  • Czy są jakieś atrakcje dla dzieci (np. plac zabaw)?
  • Czy dla dzieci są zniżki, jeśli tak to do jakiego wieku?
  • Jaka jest kwota zadatku za rezerwację terminu i do kiedy trzeba rozliczyć pozostałą kwotę?

6. Jakie menu weselne wybrać?

Wybór menu weselnego jest często największym dylematem Młodych Par. Przede wszystkim, zanim wybierzemy salę weselną, w której będziemy organizować nasze wesele, powinniśmy przetestować jedzenie, które serwuje lokal (jeśli mają salę restauracyjną) lub zasięgnąć opinii wśród znajomych czy rodziny – jeśli planujemy skorzystać z usług zewnętrznej firmy cateringowej.

 

nakryte stoły weselne w Karczmie Rajcula
Oprawa kulinarna to jeden z najważniejszych punktów przy organizacji wesela

 

Lokale często oferują tzw. degustację weselną – zdecydowanie warto skorzystać z takiej opcji. Aby dobrać odpowiednie menu weselne, warto poradzić się menadżera restauracji. Z reguły takie osoby mają największe doświadczenie i mogą zaproponować menu idealnie dopasowane do potrzeb Pary Młodej oraz gości. Bardzo ważne jest, by przed ustalaniem szczegółów dowiedzieć się, czy wśród gości weselnych są wegetarianie, weganie lub osoby na specjalnej diecie. Większość restauracji bez problemu przygotowuje dla nich indywidualne dania.

7. Ile alkoholu powinni zapewnić Państwo Młodzi?

To zależy od TOWARZYSTWA ;) Jednak zazwyczaj można przyjąć – liczba butelek wódki czystej 0,5 litra = 70% ilości gości dorosłych. Dla przykładu, na 100 gości można kupić 70 butelek wódki.

 

Dodatkowo, niektóre lokale dają możliwość zakupu alkoholu w restauracji wg zużycia – wtedy nie trzeba się martwić, że czegoś nam zabraknie w trakcie wesela.

8. Jak zaplanować rozkład stołów na stali i jak usadzić gości weselnych?

Rozkład stołów to ostatnia rzecz, którą musimy ustalić, gdy mamy już potwierdzoną ostateczną liczbę gości. Na tym etapie trzeba zdecydować się na konkretny układ stołów. Z reguły można wybierać spośród stołów prostokątnych (układ w podkowy, długie rzędy, w literę T / E) lub stołów okrągłych.

 

Warto podkreślić, że dostępne układy stołów różnią się w zależności od wielkości sali. W kwestii ułożenia stołów weselnych najlepiej zasięgnąć porady u menadżera sali, który z pewnością będzie w stanie zaproponować nam najbardziej komfortowy układ w zależności od rozmiaru i aranżacji sali oraz liczby gości weselnych.

9. Na jakie atrakcje weselne warto się zdecydować?

Wiele Par Młodych decyduje się na wykupienie dodatkowych atrakcji weselnych, aby ich przyjęcie na długi czas zapisało się w pamięci gości. Dostępnych jest ich wiele rodzajów – nietypowe dekoracje, zaskakujące atrakcje kulinarne lub plenerowe niespodzianki.

 

fotobudka w Karczmie Rajcula
Fotobudka to doskonała atrakcja na wesele

 

Najczęstszymi atrakcjami wybieranymi w Karczmie Rajcula są:

  • fotobudka – zdjęcia wykonane przez gości są rewelacyjną pamiątką dla Młodej Pary. W cenie wliczona jest księga gości, do której można wklejać zdjęcia.
  • napis LOVE – elegancka dekoracja sali weselnej, może być używana również jako efektowne tło do sesji zdjęciowych,
  • wybuchowy balon – duży balon, o średnicy ok. 1 m zawieszony jest nad parkietem, wybuch następuje podczas pierwszego tańca, wypada z niego ok. 100 małych baloników – kolory oczywiście do ustalenia.
  • balony LED – świecące balony z helem, wypuszczane późnym wieczorem.

Szczegółowy opis atrakcji dostępnych w naszej Karczmie znajdziesz w zakładce Atrakcje weselne.

10. Jakie dodatkowe koszty mogą wiązać się z wynajmem sali weselnej?

Trzeba mieć świadomość, że sam wynajem sali to jedynie część opłat, które musi ponieść Para Młoda. Dodatkowe koszty mogą różnić się w zależności od lokalu. Do najczęstszych należą:

  • pokrowce na wszystkie krzesła / ustawienie sali przy okrągłych stołach – opłata pojawia się z reguły w każdej restauracji,
  • klimatyzacja,
  • opłata za prąd dla orkiestry,
  • opłata parkingowa,
  • opłata za straty spowodowane przez gości weselnych (zniszczenie mienia).

11. Co wziąć pod uwagę przy organizowaniu wesela w plenerze?

Organizacja wesela w plenerze to nie lada wyzwanie. Największą niewiadomą, jaka będzie nas nurtować aż do samego dnia wesela, jest POGODA – tego nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, więc musimy być przygotowani zarówno na klimatyzację w namiocie weselnym, jak i ogrzewanie.

 

Wynajem namiotu weselnego z takimi udogodnieniami, podobnie jak wynajem krzeseł czy stołów, wiąże się z bardzo dużymi kosztami. Dodatkowo, organizując przyjęcie np. na własnym terenie, restauracje mogą doliczyć logistykę, jaką jest transport towarów z restauracji do miejsca, w którym odbywa się przyjęcie.

12. Kiedy zorganizować i jak zaplanować poprawiny?

Poprawiny to impreza, która w obecnych czasach nie cieszy się już tak dużą popularnością, jak kiedyś. Mimo wszystko wiele lokali oferuje możliwość ich organizacji. Tutaj wiele zależy od naszej wizji takiego przyjęcia. Niektóre pary w ramach poprawin decydują się na organizację drugiej, dużej imprezy na sali weselnej. Inne preferują mniejsze przyjęcie w ogrodzie tylko dla najbliższej rodziny.

13. Jaki może być szacunkowy koszt wesela?

Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć – wszystko zależy od menu weselnego oraz od dnia tygodnia, w którym odbywa się przyjęcie. W dniach poza sobotą z reguły jest taniej.

 

Podstawowy koszt wesela w sobotę wynosi ok. 260-270 zł / osobę dorosłą, wliczając w to konsumpcję, napoje zimne i gorące, ciasta, tort. Do tego dochodzi alkohol, oprawa muzyczna, atrakcje weselne oraz dodatki.

Wyjątkowe wesele w Karczmie Rajcula

Szukacie oryginalnego miejsca na wesele? Zapraszamy do Karczmy Rajcula, która zarówno swoim wystrojem, jak i kuchnią nawiązuje do śląskiej tradycji. Naszym gościom udostępniamy 3 wyjątkowe sale weselne:

Można na nich zorganizować skromne wesele z małą liczbą gości lub wystawne, bardzo duże przyjęcie. Zapewniamy kompleksową pomoc w organizacji wesela – z przyjemnością zajmiemy się oprawą kulinarną, obsługą kelnerską i specjalnymi atrakcjami na Waszym przyjęciu.

 

Jesteście zainteresowani wynajmem sali weselnej w Karczmie Rajcula? Zapraszamy do kontaktu!

 

Sebastian Romik: 601 055 730

 

Sylwia Radełczyk: 502 104 530

 

woj. Śląskie Zabrze Chorzów Katowice Ruda Śląska Gliwice

Rajcula

Gliwicka 2D, Paniówki

Paniówki

Karczma Rajcula

32 337 50 02 kontakt

ul. Gliwicka 2d, 44-177 Paniówki

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności